nieuwe fiets

Sinds 13 december ben ik de trotse eigenaar van een e-bike. Nooit gedacht dat ik op deze leeftijd al een electrische fiets zou hebben. Ik riep altijd dat zo'n fiets iets is voor oude mensen. Nu zal mijn jongste wel zeggen dat ik oude ben, ik heb immers al grijs haar, ik ga bij de wandelclub, heb bloemetjes jurken en overnacht in een van der Valk hotel. Maar goed, ik ben echt super blij met mijn fiets!!
De aanleiding was dat ik eigenlijk graag op de fiets naar mijn werk wilde. Toen ik dus nog niet mijn sabbatical in mijn hoofd had. De afstand tot mijn werk was maar 20 km en eigenlijk vond ik het zonde om daar iedere keer de auto voor te pakken. De co2 uitstoot, de alsmaar duurder wordende benzine etc. Maar hier in de polder heb je nu eenmaal vaak wind tegen en zelfs bij windkracht 4 is dat al stevig doortrappen. In de zomer deed ik het nog wel eens op mijn racefiets, maar in de winter op mijn racefiets vind ik altijd wat link, zeker als de weg glad is of er veel takken op de weg liggen. Ik ben me dus gaan oriƫnteren. Ik had eerst een budget vastgesteld voor mezelf en ik wilde graag een sportievere fiets, maar weer geen e-bike die harder dan 25 km per uur kan omdat je dan verplicht een helm op moet en deze fietsen weer een stuk duurder zijn. Ik ben naar de plaatselijke fietsenwinkel gegaan en heb mijn wensen kenbaar gemaakt. Voor het budget dat ik in mijn hoofd had was er geen goede e-bike te krijgen, nou ja, geen sportief model. Dus ik moest mijn wens bijstellen en heb dit gedaan door mijn budget te verhogen. Hij raadde me aan om bij het merida testcentrum in Apeldoorn te gaan kijken. Ik heb al 2 merida fietsen, een mountainbike en racefiets en die bevallen mij zeer goed. Dus 16 september naar het testcentrum gegaan om naar een fiets te kijken. Ik heb er nog eentje uitgeprobeerd om te kijken hoe het gaat als je de ondersteuning aan zet. Het reed super. Het enige nadeel was dat ik niet echt keuze had in kleur. Of het was kerstrood, of zwart. Ik koos voor kerstrood, toch net iets vrolijker dan de zwarte. De volgende dag weer terug naar de fietsenmaker om de fiets te bestellen. Ik zou de fiets rond half oktober krijgen. Net voor onze vakantie naar Valencia. Maar ik had pech, de levering duurde langer en het zou begin november zijn. Ook geen probleem wat mij betreft. Maar helaas, al weer pech. Inbraak in het testcentrum zorgde er voor dat mijn fiets nog later zou komen. Uiteindelijk kon ik mijn fiets op 13 december ophalen. Omdat ik zo lang moest wachten kreeg ik van de meneer van de fietsenzaak er een gratis fietstas bij. Deze is helaas wel zwart, maar past wel perfect bij de fiets qua vorm etc. Dus ik heb er lang op moeten wachten maar het was het zeker waard. Ondertussen werk ik nu niet maar heb ik al toch meer dan 600 km op de teller staan. Ik pak vaak de fiets als ik naar Dronten moet, ook als ik hardlooptraining heb (en tegenwoordig ook wandeltraining) en ik ga met een beetje wind ook gewoon fietsen, gewoon zomaar een rondje van 20, 30 of 40 km, wat ik anders niet zou doen, want te gevaarlijk op mijn racefiets en te zwaar op mijn mountainbike. Dus win, win ,win situatie. Ik bespaar benzine en co2 uitstoot en ik werk aan mijn conditie. Als ik naar Dronten ga dan scheelt het maar een kwartier dat ik langer onderweg ben. En voor de hardlooptraining is het een goede warming-up en na afloop naar huis fietsen een goede cooling-down. Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn fiets en kan het iedereen aanraden. En je bent zeker geen oude taart als je met zo'n fiets rond rijdt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

alweer aanpassing trainingsschema

wings for life world run

mijn sportuitdagingen voor 2018